Pazarlama sektörünün yükselen trendi “Doğal Reklam”. Sektör profesyonellerinin yeni bir dijital reklam türünü tanımlamak için kullandıkları Doğal (Yerli) Reklam, markaların eğitici ya da eğlendirici içerikler aracılığıyla etkileşim yaratma metodu. Bir başka deyişle, bir yandan ilgili içerikler (eğlenceli,bilgilendirici vs…) aracılığıyla kullanıcıya değer katarken, bir yandan da tüketici deneyimini ve etkileşimini arttırmayı hedefleyen bir reklam modeli.

‘Advertorial’lar, eğlenceli-bilgilendirici (edu-tainment) ya da bilgilendiren-ticari (infomercials) markalı içeriklerin tamamı doğal reklama örnek gösterilebilir. Dijital reklamcılığın ve içerikle pazarlamanın gitgide popülerleşmesiyle doğal reklam yükselen bir trend haline geldi. Oysa ki 1960’lı yıllarda dergi ve gazete ilanlarında dahi kullanılan eski bir yöntemdi. Linkteki örnek ilk bakışta bir makale gibi görünebilir, fakat aslında bir advertorial: “Fastest Way To Grow Hair,” by Robert Brindley.

Türkiye’de ise listelist.com ve onedio.com gibi medya girişimlerinde doğal reklam örneklerine sıkça rastlıyoruz. “Keşke bizim yerimize başkaları yanıtlasa dediğimiz 12 soru” makalesi Yandex tarafından sponsorlanmış. Aynı şekilde Twitter’daki ‘promoted tweet’ler ya da Facebook’taki önerilen (suggested) postlar da doğal reklama örnek gösterilebilir.

bloggers1

Doğal Reklamı İçerikle Pazarlamadan (Content Marketing)  ayıran noktalardan biri, doğal reklamın ödenmiş, (paid) içerikle pazarlamanın ise edinilmiş (owned) medya oluşu. Markalar içerikle pazarlamayı daha çok kurumsal bloglarından ve sosyal medya hesaplarından çeşitli içeriklerini tüketicileriyle buluşturarak gerçekleştiriyorlar. Doğal reklamda ise marka mesajları farklı mecralarda yer alan video, ilan ya da makalelerin içine yerleştiriliyor. Özellikle online mecralarda viral dağılım potansiyeli de daha yüksek olan bu reklamlar, tüketicilerin ilgilendikleri içerikleri tüketirken “reklam” görüntüsünden uzak şekilde markayla karşılaşmalarını ve etkileşime geçmelerini sağlıyor. Tüketici herhangi bir mecrayı takip ederken onu bölmeden marka mesajını iletme özelliği taşıyor.

Bugüne kadar display reklamlar ölçümlenebilirlikleri, içerik reklamlarıysa daha kaliteli etkileşimi yüksek bir iletişim vaad etmeleri ile öne çıkıyordu. Doğal reklamlar ise pazarlama yöneticilerine ikisini  aynı anda sunuyor. Bu reklamlar hedef kitlenin yer aldığı platformda, onun ilgileneceği, aynı zamanda marka ile de ilintili olan içeriğin içerisine yerleştiriliyor. Dolayısıyla reklam kokmuyor ve akılda kalıcı oluyor.

Bu reklam modeline en uygun mecralardan birisi de şüphesiz bloglar. Bu mecralarda doğal reklam daha çok “ürün yerleştirme” yöntemiyle gerçekleşiyor. Sadık okuyucuları tarafından belirli konularda fikir önderleri haline gelmiş bloggerlar yazılarında ya da görsel içeriklerinde söz konusu markaların ürünlerine yer veriyorlar.

Hexagram ve Spada.’nın araştırmasına göre yayıncıların  % 62’si, markaların % 41’i ve ajansların ise %34’ü doğal reklam kullanıyor. Reklam verenlerin ve ajansların ise yalnızca %11 gibi küçük bir bölümü olumsuz düşüncelere sahip. Pazarlama dünyasının büyük bölümü doğal reklamı “Sponsorlu İçerik” olarak algılıyor. Yayıncıların %84’ü, ajansların %81’i, markaların ise %78’i  doğal reklam içeriklerinin tüketicilere değer kattığını düşünüyor. En popüler doğal reklam modelleri ise %65 gibi yüksek oranla blog yazıları.  Popüleritesi günden güne artan bu yeni uygulama, 2014 yılında pazarlama dünyasında adından sıkça bahsettirecek gibi görünüyor.